In dit nieuwe stuk werken we rond dezelfde vraag als in onze vorige projecten: de plaats van het leven in onze omgeving. In onze theatertaal brengen we het levende wezen in gevaar, we zoeken de grenzen van de menselijkheid op en we tasten het leven af ‘buiten de norm’. Zo herinneren we intens aan de oneindige broosheid van het bestaan en de breekbaarheid van de mens. Net alsof deze daad een groter begrip van wat we zijn en wat ons bezighoudt, mogelijk zou maken. Voor dit project ‘onderzoeken’ en ‘dissecteren’ we opnieuw het menselijke lichaam. Een lichaam in gevaar, dat zich ontwikkelt in een vijandelijke omgeving.
De verhaallijn van No one berust op de spanning tussen een individu en een groep.
Enerzijds worden we gemotiveerd door het mechanisme en de kracht van een groep die spontaan ontstaat. We willen de mechanismen ontrafelen die leiden tot de ontbinding van de verantwoordelijkheid en de aanduiding van een zondebok in een massa. Maar ook de kracht ervan wanneer het van kwaad tot erger gaat: het lynchen van de zondebok.
Anderzijds vinden we het belangrijk om het moment na zo’n aanval te bekijken. Wanneer het geweld geluwd is en de groep uiteen is gegaan. Hoe gaat het individu om met zijn daden? Hoe komt hij terug tot zichzelf? En hoe pakt hij de draad weer op?
We hebben onze voorstelling gebaseerd op ‘de zondebok’ en de gevolgen hiervan, maar ook op de werking, de kracht en de denkwijze van ‘de massa’. Al vlug stootten we op enkele vragen en bedenkingen over bepaalde feiten uit de actualiteit, die in strijd zijn met onze overtuigingen.
Hoe is zo’n gruweldaad mogelijk?
Waar komt dat bezeten en barbaarse gedrag van de massa vandaan?
Een zondebok, iemand lynchen … Is dat geen dagelijkse kost?
Iemand pakken in de media, in de politiek, op internet?
Waarom is zo’n lynchpartij nodig?
En ik?
Wat als ik er op een of andere manier bij betrokken was?
Welke rol moet ik spelen in deze gedragswijze?
Hoe ga ik om met mijn eigen gedachten en met het collectieve denkbeeld?
We zijn ervan overtuigd dat we moeten leren nadenken bij onszelf, en voor onszelf in een collectief bewustzijn. We moeten vragen stellen over onze individuele verantwoordelijkheden in een groep en over de manier waarop wij in groep zin geven aan iets. Daarom stellen we No one voor. Het verhaal is een instinctieve en existentiële beleving waarmee we onverschilligheid de mond willen snoeren. Want – volgens ons – is het de taak van het theater om de verantwoordelijkheidszin van de mens aan te wakkeren. “Door middel van echte esthetische elektroshocks moet men de grenzen van de menselijke ervaring in de ogen kijken en extreme situaties uitlokken die de toeschouwer herinneren aan de basisbeginselen van de mensheid.”